اطلاعات تماس

با ما در ارتباط بمانید.

map

تلفن های تماس

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۶۰۴۴۱۴
فکس: ۰۲۱۲۲۶۰۴۴۱۴

ایمیل‌ها

info@bonyadtaavon.com
contacus@bonyadtaavon.com

آدرس دفتر مرکزی

تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از دوراهی
قلهک، روبرو ایستگاه یخچال، مرکز خرید قلهک

فعالیت های کشاورزی و زراعی بنیاد تعاون

  • نوشته شده توسط بنیاد تعاون
  • 22 شهریور 1401
  • 65 بازدید

مجموع سطح زیر کشت محصولات زراعی در سال ۱۳۹۱ به میزان ۳/۱۹۲ هکتار و در سال ۱۳۹۷ به میزان ۲/۷۳۲ هکتار کشت های خودگردان در بنیاد می باشد. این کاهش سطح کشت که ناشی از کاهش نزولات جوی و کاهش حجم سفره های آب زیر زمینی طی سال های مذکور می باشد ، موجب شد تا هدف گذاری بنیاد به منظور بهره وری بیشتر از منابع آب و خاک ، به سمت افزایش عملکرد در واحد سطح سوق یابد. لذا با وجود کاهش سطح کشت و در نتیجه کاهش هزینه های تولید ، میزان تولید محصول افزایش چشم گیری داشته است.

بخش کشاورزی ، هم از جهت این که غذای مردم و موادّ خوراکی مردم به وسیله‌ ی بخش کشاورزی تأمین می شود ، که در درجه‌ ی اوّل قرار دارد ، هم به خاطر این که الان بیشترین اشتغال در بخش کشاورزی است آن طور که به من گزارش کرده‌اند ، حدود سی درصد اشتغال در بخش کشاورزی است ، چنان چه به مسئله‌ ی کشاورزی پرداخته بشود و مسئله‌ ی روستا ها و مشکلات روستا ها و بردن کارخانه‌ های تبدیلی و صنایع تبدیلی به روستا ها و بر طرف کردن مشکلات فروش کالاها به وسیله‌ی روستاییان را اگر چنان چه دنبال بکنید ، به نظر من ، کمکِ بسیار زیادی خواهد کرد به پیشرفت اقتصاد ؛ اهمّیّت بخش کشاورزی از اینجا معلوم می شود.

  از فرمایشات مقام معظم رهبری

از مجموع ۴/۲۴۳ هکتار کشت های پائیزه ،گلخانه و باغ های مثمر بنیاد تعاون زندانیان در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود ۱۲۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت غلات گندم و جو رفته است. عملیات برداشت محصول غلات در اراضی بنیاد تعاون به ترتیب و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه انجام می شود.

۱- غلات : سطح کشت ۱۲۲۲ هکتار

۲- محصولات علوفه ای : سطح کشت ۷۲۵ هکتار

۳- محصولات صنعتی و دانه های روغنی : سطح کشت ۶۳/۹ هکتار

از مجموع ۴/۲۴۳ هکتار کشت های پائیزه ،گلخانه و باغ های مثمر بنیاد تعاون زندانیان در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود ۱۲۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت غلات گندم و جو رفته است. عملیات برداشت محصول غلات در اراضی بنیاد تعاون به ترتیب و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه انجام می شود. با توجه به کمبود شدید آب در برخی اراضی و کشت بیش از دویست هکتار از اراضی بنیاد به صورت دیم ، خوشبختانه با افزایش نزولات آسمانی در سال جاری ، عملکرد بالاتری نسبت به سال های گذشته پیش بینی می گردد.

اراضی کلزا کاری بنیاد تعاون در شرکت کشت و صنعت حامیان فدک و نمایندگی استان خراسان رضوی با سطح کشت ۱۵ هکتار.

اراضی کشت شالی بنیاد تعاون استان گیلان با وسعت سیزده هکتار

مزرعه کشت گیاهان دارویی در نمایندگی بنیاد تعاون استان خراسان رضوی

از جمله این گیاهان دارویی شامل گل گاوزبان ، زیره سبز ، استویا ، چای ترش ، به لیمو ، آویشن و نعنا فلفلی می باشد که به مساحت حدود هفده هکتار در شهرستان چناران و سرخس کشت شده است. با توجه به بازار فروش رو به رشد و اقبال عمومی به استفاده از این گیاهان و توجیه اقتصادی مناسب ، توسعه این کشت ها در دستور کار این نمایندگی و سایر نمایندگی های بنیاد تعاون قرار گرفته است.

برداشت محصول ذرت علوفه ای ، یونجه و کلش غلات از اراضی زیر کشت بنیاد به اتمام رسید. کل برداشت محصولات علوفه ای ۱۰۷۲۸ کیلوگرم می باشد که از این مقدار ، میزان برداشت ذرت علوفه ای ۴۴۷۹ ، یونجه ۴۴۹۲ و کلش ۱۷۵۷ کیلوگرم می باشد. این مقدار تولید علاوه بر عرضه در بازار مصرف، در دامداری های بنیاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مجموع سطح زیر کشت باغ های بنیاد از ۱۴۵۹ هکتار در سال ۱۳۹۱ به ۱۷۸۲ هکتار افزایش یافته است. این افزایش سطح و راهبرد توسعه باغ ها بر اساس وضعیت اقلیمی و کاهش نزولات جوی و با سیاست گذاری افزایش توجیه اقتصادی فعالیت های بخش کشاورزی می باشد.

لازم به ذکر است که طی هفت سال ( سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ ) در اراضی بنیاد ۶ /۷۰۳ هکتار باغ جدید شامل: ۵۱۴/۵ هکتار باغ پسته، ۴۵/۳ هکتار باغ مرکبات، ۸۹/۵ هکتار باغ سردرختی، ۱۴/۵ هکتار نخیلات و ۳۹/۸ هکتار باغ های دیگر ، احداث شده که از این مقدار ، بنیاد موفق به تجهیز مساحت ۶۶۸/۸ هکتار از باغ های مذکور به سیستم آبیاری تحت فشار گردیده است. 

میزان سطح زیر کشت مهمترین محصولات باغی تولیدی بنیاد تعاون

۱- میوه های دانه دار : 60 هکتار

۲- میوه های هسته دار و دانه ریز : 95 هکتار

۳- میوه های خشک : 1498 هکتار

۴- گیاهان دارویی : ۴۲/۲ هکتار

۵- میوه¬های نیمه گرمسیری : ۶۷/۸ هکتار

۶- مرکبات : ۱۸/۶ هکتار

در بخش پرورش نهال نیز سطح زیر کشت نهالستان های بنیاد از ۱۳ هکتار در سال ۱۳۹۱ به ۲۳ هکتار در سال ۱۳۹۷ رسیده است. باغ های پسته بارده بنیاد تعاون که بیشترین سطح را در شرکت کشت و صنعت گوهرکوه و تمپ ، مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه و نمایندگی استان کرمان ( با سطح کشت حدود ۱۱۲۵ هکتار ) دارند. عملیات پیوند زنی نهال های پسته مربوط به فاز اول باغ پسته شرکت کشت و صنعت حامیان فدک با وسعت حدود یکصد و بیست هکتار به اتمام رسید.

همایش تخصصی افزایش بهره وری و عملکرد باغ های پسته

اولین همایش تخصصی راه کارهای افزایش بهره وری و عملکرد در باغ های پسته بنیاد تعاون با حضور اساتید پژوهشکده پسته آقایان دکتر اسماعیل پور ، دکتر حسینی ، دکتر بصیرت ، همچنین معاون هماهنگی بنیاد تعاون و نمایندگی ها ، شرکت ها و مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه برگزار گردید.

از دستاوردهای این همایش که در شهرستان ساوه انجام گردید، انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین بنیاد تعاون و پژوهشکده پسته در جهت استفاده از امکانات و توان تخصصی و دانش فنی دو مجموعه به منظور افزایش عملکرد و بهره وری اقتصادی باغ های پسته بنیاد تعاون می باشد. همچنین موارد مهم تأثر گذار در عملکرد محصول از جمله مبارزه با آفات ، بیماری ها ، کاهش سال آوری ، تراکم کاشت و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محصول باغ های سردرختی در نمایندگی های بنیاد تعاون از جمله نمایندگی استان کرمان ( ۳۲/۵ هکتار باغ آلو ، شلیل ، گوجه سبز و هلو ) و نمایندگی استان یزد ( ۱۶ هکتار باغ زردآلو ).

اجرای پروژه یکصد و پنجاه هکتاری آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی نمایندگی استان البرز

مراحل اجرایی طرح یکصد و پنجاه هکتاری آبیاری بارانی ( کلاسیک ثابت ) ، در اراضی کشاورزی نمایندگی استان البرز در حال انجام است. اجرای این طرح به منظور استفاده بهینه از منابع آب در اختیار و افزایش سطح زیر کشت زراعی در این اراضی می باشد.

این طرح با استفاده از تسهیلات دولتی و با متراژ نود کیلومتر لوله گذاری و همچنین احداث استخر ذخیره آب ژئوممبران با حجم یکصد هزار متر مکعب در حال اجرا می باشد و انشاالله کشت پائیزه سال جاری با استفاده از سیستم جدید آبیاری بارانی انجام خواهد شد.

غرس لیمو ترش در اراضی رودان نمایندگی استان هرمزگان

نمایندگی هرمزگان دارای ۴۰ هکتار باغات مرکبات و نخل می¬باشد که غرس ۲۰ هکتار لیمو ترش و ۴ هکتار نخل کشت بافتی ( ارقام برهی ، مرداسنگ و خُلاص ) طی دو سال اخیر در دستور کار نمایندگی قرار گرفته است. با توجه به بازار فروش مناسب و شرایط اقلیمی و خاک ، این اراضی مستعد توسعه نخلستان و باغ مرکبات ( لیمو ترش ) می باشد. همچنین در ۷۰ هکتار اراضی زراعی این مجموعه ، کشت سبزیجات ( بادمجان ، فلفل و… ) به صورت مشارکت با بخش خصوصی در حال انجام است.

غرس نخل و مرکبات به صورت مخلوط، در اراضی حاجی آباد نمایندگی استان هرمزگان، کشت مخلوط لیمو شیرین و نخل با غرس ۴۰۰ اصله نهال لیمو شیرین و ۱۵۰۰ اصله نخل پیارم ( کشت بافتی ) در مجموع به وسعت هفت هکتار با اجرای سیستم آبیاری قطره ای انجام گردید.

استفاده از سامانه ضد تگرگ در باغات پسته

برای اولین بار در باغات پسته بنیاد تعاون ، سامانه ضد تگرگ در مجتمع کشت و صنعت حامی کوثر ساوه نصب و به کار گیری شد. این سامانه به منظور مقابله با بارش تگرگ و جلوگیری از خسارات وارده به باغات پسته راه اندازی شده است.

این سامانه از طریق انفجار بطور مکرر در هر ۴ تا ۶ ثانیه امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر ایجاد می کند و امواج مذکور با توجه به پتانسیل ابرها و شعاعی در حدود ۵۰۰ متر که شامل ۸۰ تا ۱۰۰ هکتار است را تحت پوشش قرار می دهند. نحوه عمل این دستگاه بدین شکل است که ساختار بارش را در حین شکل گیری آنها به نحوی سودمند اصلاح کرده و آن را به برف آبکی یا باران تبدیل می کند .

همچنین به طور روزانه اطلاعات کل دستگاه را که شامل درجه حرارت و رطوبت نسبی هوا و اطلاعات دیگر دستگاه را به کاربر ارسال می کند و حتی از راه دور نیز فعال می گردد. خسارت وارده به باغات پسته این مجموعه در اثر بارش تگرگ در سال جاری به نسبت کمتر از باغات پسته موجود در این منطقه که فاقد سامانه ضد تگرگ بوده اند ، می باشد.

برداشت محصول کیوی از باغ کیوی نمایندگی استان مازندران

عملیات برداشت محصول کیوی از باغ لتاک تنکابن به وسعت ۱/۴ هکتار و با تناژ ۲۰ تن انجام گردید. خوشبختانه میزان تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان دو برابر افزایش داشته است.

اتمام برداشت پسته از باغات بنیاد تعاون

عملیات برداشت محصول پسته از باغات بنیاد تعاون به اتمام رسید. مجموع برداشت پسته تر از مجموع باغ های مثمر به میزان ۶۸۴۲۰۰ کیلوگرم می باشد.

کشت پاییزه سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ در اراضی بنیاد تعاون

کشت های پاییزه سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ در اراضی نمایندگی ها ، شرکت ها و مجتمع های کشت و صنعت بنیاد تعاون با مساحت دو هزار و بیست و پنج هکتار انجام شده است.

از این مقدار ، ۹۵۱ هکتار زیر کشت جو ، ۷۶۰ هکتار گندم ، ۱۰۳ هکتار کلزا ، ۷۸ هکتار یونجه ، ۶۹ هکتار زیره سبز و مابقی اراضی تحت کشت محصولاتی از قبیل گوجه فرنگی ، بادمجان ، کدو ، سیب زمینی ، پیاز ، زعفران ، هندوانه ، شلغم ، اسفناج و سایر سبزیجات در اراضی مناطق گرمسیر قرار گرفته است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 16 =