اطلاعات تماس

با ما در ارتباط بمانید.

map

تلفن های تماس

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۶۰۴۴۱۴
فکس: ۰۲۱۲۲۶۰۴۴۱۴

ایمیل‌ها

info@bonyadtaavon.com
contacus@bonyadtaavon.com

آدرس دفتر مرکزی

تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از دوراهی
قلهک، روبرو ایستگاه یخچال، مرکز خرید قلهک

نقش فروشگاه های زنجیره ای حامی در توسعه فعالیت های بنیاد

  • نوشته شده توسط بنیاد تعاون
  • 11 مهر 1398
  • 43 بازدید

احتراماً ، به آگاهی می رساند عملکرد ۷۶ ماه گذشته بنیاد تعاون زندانیان نشان می دهد بنیاد در توسعه فعالیت های تولیدی ( صنعتی ، کشاورزی ، دامپروری ، پرورش آبزیان ، گل خانه ها ، کارگاه ها و کارخانجات ) ، همچنین در بخش فعالیت های فروشگاهی داخل زندان ها نقش بی بدیلی ایفا نموده است . آمارهای جمع آوری شده از استان ها ، مجتمع ها و شرکت ها نشان می دهد ، بنیاد طی این دوره با اهتمام مدیران و کارکنان و مشارکت سازمان زندان ها ، بالغ بر ۶۰۰ واحد تولیدی جدید را به فعالیت های تولیدی اضافه نموده است .

همچنین فعالیت های خدمات رفاهی بنیاد در داخل زندان ها بیانگر آن است که بالغ بر ۶۵۰ واحد فروشگاهی جدید به مجموع فعالیت های نمایندگی ها ، مجتمع ها و شرکت های بنیاد اضافه شده است . این دو اقدام بنیاد در مقایسه با فعالیت های قبل از سال ۱۳۹۱ نمایندگی ها ، مجتمع ها و شرکت ها اقدامی اساسی و اگر اغراق نباشد ، با بخش مهمی از عملکرد ۶۵ ساله بنیاد برابری می کند . این تحول در عملکرد بنیاد ، آثار و برکات بسیاری را در حوزه توسعه اشتغال مددجویان بر جای گذاشته و توسعه خدمات فروشگاهی زندان های کشور نیز در ارتقای عملکرد بنیاد بخوبی آشکار است .

ابتدا لازم است خدای متعال را برای دستیابی به این توفیقات شاکر باشیم و در این فرصت از تلاش های همه مدیران ، کارکنان و کارشناسان بنیاد برای تحقق این دستاوردهای بزرگ سپاسگزارم . آنچه موجب شد این نامه را برای مدیران محترم رده های بنیاد بنویسم ، توجه دادن به موضوع مهم و اقدام تکمیلی دیگری ست که طی ۷۶ ماه گذشته در بازدیدها ، جلسات ، همایش ها و مذاکرات بر آن بسیار تاکید شده است .

ایجاد و توسعه فروشگاه های زنجیره ای حامی : چرا به این مهم تاکید می شود، با بررسی سوابق و تاریخچه بسیاری از شرکت های موفق در دنیا و ایران ، معلوم می شود فروشگاه های زنجیره ای نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت های تولیدی و اقتصادی شرکت ها ایفا نموده اند .

تجربیات موفق دنیا :
بررسی های میدانی در بسیاری از کشورهای مهم دنیا نشان می دهد ، تولید کنندگان بزرگ جهان ، ابتدا فروشندگان موفقی بوده اند .
فروش به معنای عام و خاص :
فروش عام ، همین کاری ست که اکثر تولید کنندگان انجام می دهند ، فروش صرف کالا در محل درب کارخانجات و واحدهای صنعتی و کشاورزی و ….
فروش خاص نوع دیگری از فروش است که تولید کنندگان با مشتری نهایی سر و کار پیدا می کنند . فروش بسیاری از اقلام که به صورت مستقیم به مصرف کنندگان انجام می شود ( مانند خودرو ، لوازم خانگی ، لوازم الکترونیک ، مواد غذایی ، نوشیدنی ها ، پوشاک و … ) فروش خاص نامیده می شود . در فروش عام تولید کنندگان با مصرف کنندگان نهایی ارتباطی ندارند ، از سلائق و علائق آنان مطلع نمی شوند ولی در فروش به صورت خاص ، تولیدکنندگان با مشتریان نهایی ارتباط برقرار می کنند . از دیدگاه ها و نظرات مشتریان مطلع می شوند و می توانند راهبردهای جدیدی را برای توسعه فعالیت های شرکت در دستور کار قرار دهند .
مشتریان نهایی می توانند با خرید مستقیم از تولید کنندگان ، آنان را در جریان نیازهای جدید خود قرار دهند . شرکت هایی در دنیا موفق ترند که بتوانند با ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان نهایی ( خریدران محصولات ) ، با انجام اقدمات اصلاحی بازارهای جدیدی را پیش روی مدیران باز نمایند . اصولا تولیدکنندگان که محصول نهایی ( آماده مصرف ) ، تولید می کنند نمی توانند دور از بازار و مشتریان باشند . رقابت در بازارهای جهانی اجازه نمی دهد ، تولید کننده محصول نهایی از بازار دور باشد .

کشور کره جنوبی :
این کشور به عنوان یکی از کشورهای موفق در بازارهای جهانی با تولید و فروش محصولاتی نظیر خودرو ( هیوندای و کیاموتورز ) ، لوازم خانگی ( دوو ) ، لوازم الکترونیک ( LG و سامسونگ ) ، پوشاک ، صنایع نفت و پتروشیمی به یکی از موفق ترین کشورهای دنیا در عرصه رقابت های تولید و فروش مبدل شده است . با نگاه به بازارهای مصرف محصولات این کشور در سرزمین خودمان بخوبی می توانیم دریابیم که کشور کره جنوبی با فاصله ای حدود ۶۶۰۰ کیلومتری از ایران چگونه توانسته بازارهای مصرف کشورمان را تسخیر نماید .
یکی از دلایل موفقیت این کشور برای فروش محصولات تولیدی در ایران ، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای LG ، دوو ، سامسونگ ، هیوندای ، و کیا موتورز در مراکز مهم تجاری تهران و کلان شهرها و شهرهای بزرگ ایران است .

کشور ژاپن :
ژاپنی ها پیش از کره جنوبی و چین در ایران ، سابقه فروش محصولات و یا تولید محصولات مشترک با ایران دارند . برندهای ناسیونال ، سونی ، میتسوبیشی ، سوزوکی ، یاماها ، کاوازاکی و سوبارو از جمله محصولات نهایی ست که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در معرض فروش و یا تولید مشترک با ایران بوده است . شرکت هوندا موتورز در ایران بیش از ۷۰ سال انواع موتور سیکلت را تولید و عرضه کرد . با سفر به استان های مختلف کشور می توان دریافت این شرکت در فروش موتور هوندا به چه میزان موفقیت چشم گیر دست یافت . برخی موتور سیکلت های تولیدی شرکت هوندا موتورز بیش از ۵۰ سال در ایران زیر پای جوانان و سایر اقشار کار کرده است . یکی از دلایل موفقیت هوندا موتورز در ایران ایجاد شبکه های فروش ، خدمات پس از فروش هوندا در اکثر شهرهای ایران بوده است .
لوازم خانگی ناسیونال ( یخچال ، جاروبرقی ، ماشین لباسشویی و ظرفشویی ، پلوپز و … ) ، در بسیاری از خانه های ایرانیان جای گرفته است و همچنان در حال استفاده است . لوازم الکترونیک سونی ( تلویزیون ، ضبط صوت و … ) ، نیز در بسیاری از خانه های ایرانیان سابقه استفاده دارد . همه موفقیت های شرکت های ژاپنی ناشی از ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و خدمات پس از فروش این شرکت ها در ایران و جهان است .

کشور ترکیه :
کشور ترکیه ( در همسایگی کشورمان ) ، نیز طی ۴۰ سال گذشته توانسته با نگاه جدید به مسائل فروش محصولات تولیدی ، در بازارهای جهان منجمله بازارهای ایران نفوذ نماید . برندهای مشهور اولکر ( صنایع غذایی ) ، ماوی ، زارا ، ال سی وایکیکی ( پوشاک ) و استیقبال ( مبلمان ) از جمله نشان های تجاری معروف ترکیه ای هستند که طی سال های اخیر با قدرت نفوذ بالا در کشورهای منطقه و ایران اسلامی وارد شده اند .
ترکیه طی دوران نه جندان دور بازارهای روسیه را با تولید و عرضه محصولات گل خانه ای تسخیر کرده است . برخی آمارها حکایت از ایجاد ۴۸ هزار هکتار گل خانه در ترکیه دارد که اغلب محصولات آن به کشور روسیه صادر می شود . ترکیه برای فروش محصولات گل خانه ای در روسیه مبادرت به ساخت ۴ مرکز بزرگ میادین میوه و تره بار در مسکو کرده است . آمارها نشان می دهد ترکیه روزانه بالغ بر ۱۹ هزار کانتینر محصول آماده مصرف گل خانه ای ، صنایع غذایی را در این ۴ مرکز بزرگ عرضه می نماید .

کشور فرانسه :
فرانسوی ها از سال های بسیار دور با ایران ارتباطات تجاری گسترده ای داشته اند . بخش مهمی از خودروهای زیر پای ما ایرانی خودرو های پژو و رنوی فرانسه است . اگر بخواهیم دلیل موفقیت این کشور ( دو برند بزرگ خودرو سازی در ایران ) ، را پیدا کنیم ، در می یابیم ایجاد زنجیره نمایشگاه ها و فروشگاه ها و خدمات پس از فروش این دو شرکت دلیل اصلای این حضور طولانی ست . فرانسوی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولید رنو ۵ را در ایران آغاز کردند و این کار به دلیل ارتباطات تجاری و اقتصادی دو کشور پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، بسیار گسترش یافت . طی ۴۰ سال گذشته بزرگ ترین خودروساز ایرانی ( ایران خودرو ) ، اکثر محصولات تولیدی خود را با پژوی فرانسه به بازار عرضه نموده است .

کشور چین :
با گسترش تحریم ها از سوی آمریکا و اروپا ، علیه کشورمان ، ارتباطات تجاری و اقتصادی با این کشور بسیار گسترش یافت . با بررسی وضعیت بازار در صنایع مختلف تولیدی مشاهده می کنیم بسیاری از محصولات چینی ، جای اغلب محصولات تولیدی آمریکایی ، اروپایی و یا برخی کشورهای آسیایی ( کره جنوبی ) را پر کرده است . چینی های هم به سلائق و علائق مردم ایران توجه دارند و با گسترش شبکه های فروش محصولات تولیدی در ایران و جهان ، سعی در تسخیر بازارهای جدید دارند . برند هوااوی به عنوان یکی از برندهای مشهور گوشی های تلفن همراه توانسته است با ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در ایران ، به موفقیت های چشم گیری دست یابد .
در حال حاضر در بسیاری از برندهای مشهور دنیا ( LG ، سامسونگ ، سونی و حتی خودروهای تحت لیسانس اروپایی ) ، در کشور چین تولید و روانه بازارهای مصرف می شوند . با نگاه به خیابان های کشورمان در شهرهای مختلف گستره استفاده از خودروهای چینی بخوبی آشکار است . چینی ها با سرعت جای خود را در میان بازارهای مصرف کشورمان باز کردند . انواع پوشاک و کفش چینی با کپی کاری انواع برندهای مشهور دنیا ( پونا ، نایک ، اسکچرز و … ) ، به وفور در فروشگاه های زنجیره ای ایجاد شده در ایران در معرض خرید مردم عزیزمان قرار دارد .

کشور ایران :
با نگاه به کشور عزیزمان ایران چه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مشخص می شود ، شرکت ها و برندهای مشهور با ایجاد فروشگاه های زنجیره ای توانسته اند گام های بزرگی در توسعه فعالیت های تولیدی بردارد .
برندهای مشهور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
کفش ملی ، وین و بلا از جمله برندهای مهم و با تعداد فروشگاه های فراوان در سطح کشور به عنوان گروه موفق تولید کنندگان در یاد و خاطره مردم ایران باقی مانده است . جوراب استارلایت به عنوان یکی از برندهای مشهور ، چیت ری و جهان به عنوان دو برند مشهور تولید پارچه در ایران شناخته می شوند . لبنیات پاک ، شرکت مینو و شوکو پارس و صنایع غذایی ، نیز از جمله برندهای مشهور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می روند .
برندهای مشهور پس از پیروزی انقلاب اسلامی :
شیرین عسل ، افق کوروش ، رفاه و شهروند ، بهنوش و آلیس از دیگر برندهای مشهور و معروف پس از پیروزی انقلاب اسلامی می باشند .
دلیل اصلی موفقیت همه شرکت های ایرانی و خارجی در جهان و ایران توجه به ایجاد و توسعه فروشگاه های زنجیره ای ست . افق کوروش هم اکنون ۱۵۰۰ فروشگاه زنجیره ای را در ایران تاسیس نموده است ،این کار تنها در ۴ سال اخیر اتفاق افتاده است . فروشگاه های رفاه پس از واگذاری به بخش خصوصی ، طی یکسال با توسعه ۴۰ فروشگاه در سال ۹۷ توانسته است بازارهای جدید را از آن خود کند . بسیاری دیگر از برندهای معروف در جهان ، ایجاد و توسعه فروشگاه های زنجیره ای بازارهای جدیدی را از آن خود کرده اند .
بنیاد در تاریخ تهیه این نامه تنها ۳۵ فروشگاه زنجیره ای حامی را تاسیس و بهره برداری نموده و ۵ فروشگاه جدید را در دست ساخت و در شرف بهره برداری دارد . بنیاد زمانی موفق می شود که بتواند حداقل ۳۰۰ فروشگاه جدید را به زنجیره فروشگاه های خود اضافه نماید .
از همه مدیران برای حضور در این عرصه دعوت و انتظار دارم تا پایان سال ۹۸ حداقل ۲۰ فروشگاه جدید به مجموعه فروشگاه های حامی اضافه شود . از خدای متعال برای رسیدن به این موفقیت طلب یاری دارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =