اطلاعات تماس

با ما در ارتباط بمانید.

map

تلفن های تماس

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۶۰۴۴۱۴
فکس: ۰۲۱۲۲۶۰۴۴۱۴

ایمیل‌ها

info@bonyadtaavon.com
contacus@bonyadtaavon.com

آدرس دفتر مرکزی

تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از دوراهی
قلهک، روبرو ایستگاه یخچال، مرکز خرید قلهک

بررسی میزان موفقیت بنیاد درباره تحقق شعار رونق تولید

  • نوشته شده توسط بنیاد تعاون
  • 16 شهریور 1398
  • 35 بازدید

احتراماً عطف به دیدگاه های مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و سخنرانی ایشان در بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام در خصوص نام گزاری سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید گزارش اجمالی اقدامات بنیاد طی سال ۹۸ و ۷ سال گذشته ( ۹۱- ۹۷ ) ، در خصوص عمل به منویات معظم له را به استحضار می رسانم .

کارشناسان اقتصادی با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری ، ابعاد تولید را بمنظور رونق فعالیت های اقتصادی در زیر گروه های تولیدات صنعتی ، کشاورزی ، دامپروری ، صنایع دستی ، کالاهای خانگی ، استارت آپ ها دسته بندی و بر توسعه کار گاه های کوچک و متوسط تاکید کرده اند .

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای محترم هیات دولت در ابتدای شهریور ماه سال جاری ، از چند صنعت به عنوان صنایع پیش برنده ( مانند صنعت ساختمان سازی ، صنایع خودرویی ، کشاورزی و دامپروری ) نام بردند و به موانع تولید در کشور نیز اشاراتی داشتند .

معظم له به تمرکز دستگاه های دولتی ( در دو سال پایانی خدمت دولت دوازدهم ) ، به رونق بخشیدن تولید و همکاری سایر قوا بمنظور تحقق شعار سال تاکید و اعضای دولت را از پرداختن به مسائل حاشیه ای برحذر داشتند .

برداشت کارشناسان حوزه اقتصاد از سخنان مقام معظم رهبری در شرایط سخت تحریم ها تکیه بر اقتصاد ملی و مقاومتی و پرداختن به توسعه کارگاه های کوچک و متوسط است .

صاحب نظران اقتصادی اعتقاد دارند رونق تولید موجب حل مشکلات بیکاری ، کاهش تورم ، ارتقای ارزش پول ملی ، جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و بی نیازی از بیگانگان را بدنبال دارد .

رونق تولید با در نظر گرفتن شرایط فعلی و آتی کشور ( مانند تلاش برای بهبود فضای کسب و کار ، جلوگیری از واردات بی رویه ، کمک به صادرات محصولات غیر نفتی ، کاهش خام فروشی منابع نفتی و معدنی و … ) ، با اتکا به توانایی های داخلی قابل دسترس است .

با نگاه به عملکرد و دستاوردهای بنیاد طی سال های ۹۱ لغایت شهریور ماه سال ۹۸ و اشاره به برخی فعالیت های شاخص بنیاد ، به وضوح روشن است که بنیاد طی این سال ها درست در نقشه راه و اهداف پیش بینی شده مقام معظم رهبری عمل و حرکت نموده است .

بنیاد طی سال های ۹۱ لغایت ۹۷ و در ادامه در سال ۹۸ به منویات مقام معظم رهبری برای رونق تولید در سراسر کشور مبادرت نموده است .

اقدامات ، اطلاعات و آمار فعالیت های انجام شده بنیاد طی سال های یاد شده ( که بر اساس یک جهش و اقدام جهادی انجام شده است ) ، تقدیم می گردد .

الف – تعداد واحد های تولیدی :

بنیاد در پایان سال ۹۰ حدود ۳۰۰ واحد تولیدی کوچک ، متوسط و بزرگ را در اختیار داشته است .

این تعداد واحد تولیدی در شهریور ماه سال ۹۸ به ۹۲۰ واحد افزایش یافته است .

افزایش ۶۲۰ واحد کوچک ، متوسط و بزرگ تولیدی در حوزه صنعت ، کشاورزی ، دامپروری ، گل خانه ، باغ داری ، آبزی پروری و … بدون استفاده از اعتبارات دولتی ، کمک های مردمی و بلا عوض ، یک حرکت جهادی در راستای رونق تولید و عمل به منویات مقام معظم رهبری بوده است .

ب – خود گردانی و افزایش واحد های فروشگاهی و خدماتی :

بنیاد در پایان سال ۱۳۹۰ تعداد ۶۰۰ فروشگاه خدمات رفاهی را در زندان های کشور اداره و در اختیار داشته است .

تمامی فروشگاه ها یا در اجاره بخش های خصوصی ، یا تعاونی بازنشستگان و کارکنان سازمان زندان ها و یا در اختیار انجمن های حمایت از زندانیان بودند .

بنیاد بر اساس عمل به فرمایش امام راحل که فرمودند :از مسئولین می خواهم که وضع زندان ها را تحت نظر قرار دهند و سفارش اکید کنند که با زندانیان رفتار اسلامی و انسانی کنند و لازم است که در حفظ سلامت بیشتر و بهداشت آنان برنامه هایی داشته باشند ، که زائد بر سختی زندان از سختی دیگری رنج نبرند .

ساماندهی فروشگاه های خدماتی و رفاهی زندان ها را در دستور کار قرار داد .اولین اقدام بنیاد ساماندهی قراردادهای فروشگاه ها بود .بخش های خصوصی که صرفاً به منافع شخصی و در آمد و سود بیشتر از محل فروش اقلام فروشگاهی به زندانیان چشم دوخته بودند ، خلع ید و فروشگاه ها به صورت خود گردان اداره شد .طی سال ۹۱ و تا پایان شهریور سال ۹۸ ۶۵۰ واحد فروشگاهی جدید به واحد های خدمات رفاهی زندان های کشور اضافه شد .در تمامی زندان های مرکز استان ها واحد های کیترینگ ، غذای آماده گرم ، ساندویچی ، فست فود ، میوه فروشی ، قنادی ، آرایشگاه و لندری ( متناسب با ظرفیت هر زندان ) ، احداث و به واحد های خدمات رفاهی زندانیان اضافه شد .

استفاده از نشان های تجاری معروف ، تامین اقلام مورد نیاز زندانیان با فراوانی و تنوع لازم ، سیگار ، کارت تلفن ، غذای نیمه آماده ، مواد پروتئینی ، مواد لبنی ، سبزی جات ، صیفی جات و هر آنچه برای ارتقای سلامت و بهداشت زندانیان لازم بود تهیه ، تامین و در فروشگاه ها با قیمت های مصوب عرضه گردید .سازمان زندان ها و زندانیان طی سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ دیگر دغدغه ای به نام فروشگاه ها را نداشتند و این اقدامات با هدف کاهش سختی های زندان برای زندانیان به نحو مطلوبی انجام و مدیریت شد .

هر چند اداره و توسعه فروشگاه ها به عنوان یک فعالیت خدمات رفاهی مورد توجه بنیاد بود ، اما در کنار این خدمت ، تولید بخشی از نیاز های زندانیان با هدف عرضه در فروشگاه ها توسط خود زندانیان به عنوان یک فعالیت تولیدی در دستور کار قرار گرفت .هم اکنون بالغ بر ۲۰۰ نوع از محصولات موردنیاز فروشگاه ها توسط بنیاد و بوسیله زندانیان تولید و در فروشگاه ها عرضه می شود .

ج – ثبت نشان تجاری ( برند ) حامی و اصلاح نام نشان بنیاد :
رونق تولید نیاز به ابزار نرم افرازی و سخت افزاری خاص خود را دارد .همه مجموعه های بزرگ تولیدی و خدماتی برای حضور در بازار نیاز به یک نشان تجاری معتبر ، زیبا ، با مفهوم و متناسب با فعالیت و ماموریت تعریف شده دارند .بنیاد در ابتدا نام و آرم خود را اصلاح نمود ، نام و آرم سابق بنیاد به نام بنیاد تعاون زندانیان و آرم جدید بنیاد به شکل زیبایی طراحی و اصلاح شد .محصولات تولیدی زندانیان فاقد نشان تجاری بود ، از طرفی به دلیل برخی موانع و محدودیت ها امکان درج و الصاق نام و آرم بنیاد روی محصولات تولیدی وجود نداشت .بهمین خاطر ، نام آرم حامی با دو زبان فارسی و لاتین ، با استفاده از دانش و تجربه طراحان زبده ، طراحی و در معرض استفاده قرار گرفت .این کار نیز در راستای رونق تولید و با هدف فروش محصولات تولیدی بنیاد انجام شد .

د- فروشگاه های زنجیره ای حامی :
بنیاد و زندانیان نمایندگی ها و مجتمع های وابسته تا قبل از سال ۱۳۹۰ هیچ محلی برای عرضه و فروش محصولات تولیدی در اختیار نداشتند .طی سال ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ تعداد ۳۵ فروشگاه زنجیره ای حامی در استان های کشور احداث ، تاسیس ، تجهیز و به بهره برداری رسید .توسعه فروشگاه های زنجیره ای حامی همچنان به عنوان یک الویت در دستور کار نمایندگی ها ، مجتمع ها و شرکت های تابعه بنیاد می باشد .

هـ – تاسیس شرکت حامی بازار :
بنیاد به منظور توسعه فروش محصولات تولیدی و با هدف رونق تولید اقدام به تاسیس شرکت حامی بازار نمود .این شرکت با استفاده از شبکه های الکترونیکی و در فضای مجازی ، نسبت به فروش محصولات تولیدی بنیاد اقدام می نماید .

و- تعداد اقلام تولیدی :
بنیاد طی سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ با هدف رونق تولید تعداد اقلام تولیدی را از ۳۰۰ محصول به ۳ هزار محصول افزایش داده است .اغلب محصولات تولیدی بنیاد بر اساس سفارش بازار و با انعقاد قرارداد با متقاضیان تولید می شود .لذا بنیاد طی سال های گذشته با عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری دقیقاً در مسیر رونق تولید گام برداشته است .

ز- اقدامات محوری و شاخص بنیاد :

بنیاد با هدف رونق تولید طی ۷ سال گذشته اقدامات محوری و مهمی را به ثمر رسانده است .

۱- حرفه آموزی :

آموزش ۵۰۰ هزار نفر مددجو در ۲۰۰ رشته فنی حرفه ای مهمترین اقدام محوری و شاخص بنیاد در این دوران است که این کار با کمک سازمان آموزش فنی حرفه ای و مساعدت سازمان زندان ها به ثمر رسیده است .

۲- اشتغال :

دومین فعالیت مهم و شاخص بنیاد با هدف رونق تولید طی ۷ سال گذشته اشتغال مولد سالانه بیش از ۳۵ هزار نفر از زندانیان کشور بوده است .

۳- جرای سیستم آبیاری مکانیزه :

بنیاد طی ۷ سال گذشته بالغ بر ۵ هزار هکتار از اراضی در اختیار را به سیستم آبیاری مکانیزه ( سنتر پیوت ، کلاسیک ، هیدرو فلوم و … ) تبدیل نمود .با این اقدام ضمن حفظ منابع آبی در اختیار ، برداشت تن در هکتار محصولات نیز افزایش یافت .

۴- توسعه باغ ها :

باغ های بنیاد در  سال های گذشته به مساحت ۷۰۳ هکتار افزایش مواجه و این اقدام نیز با هدف رونق تولید و عمل به منویات مقام معظم رهبری انجام شد .بسیاری از باغ های جدید به ثمر نشسته و محصولات آن  ها به بازارهای مصرف عرضه گردیده است .

۵- توسعه گل خانه ها :

بنیاد طی سال های گذشته گل خانه های خود را از ۱۰ واحد به ۴۰ واحد و مساحت گل خانه ها را از ۷ هزار متر مربع به ۷۵ هزار متر مربع افزایش داده است .گل خانه های بنیاد با هدف رونق تولید ، در زمینه های تولید گل ، صیفی جات ، سبزیجات ، نهال و قلمه ، محصولات متنوعی را تولید و به بازار های مصرف عرضه نموده اند .

۶- واحد های دامپروری و پرورش آبزیان :

واحد های دامپروری و پرورش آبزیان طی سال های 91 لغایت شهریور 98 از ۴۰ واحد به ۶۷ واحد در راستای رونق تولید افزایش یافته است .افزایش این واحد ها در راستای رونق تولید در دستور کار بنیاد بوده است .

۷- واحد های صنعتی :

تعداد واحدهای صنعتی بنیاد طی سال های گذشته در حوزه های مختلف صنایع پوشاک ، چوب و فلز ، مبلمان شهری ، قطعات صنعتی ، لوازم و تجهیزات خودرو ، تولید قطعات بتنی و … ۲۷۰ واحد افزایش یافته است .این اقدام در راستای رونق تولید و با هدف کمک به اقتصاد ملی و مقاومتی انجام شده است .

۸- تولیدات مهم بنیاد :

بنیاد در سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ با هدف رونق تولید ، اقلام بسیاری را تولید و روانه بازارهای مصرف نموده است ، مهم ترین تولیدات بنیاد طی سال های یاد شده در جدول ذیل آمده است .

۹-  خدمات الکترونیک مالی :

یکی از فعالیت های محوری بنیاد در سال های ۹۱ لغایت ۹۷ ارائه خدمات پولی و بانکی الکترونیکی به مددجویان ( با هدف رونق امور بازرگانی و تولید ) بوده است ، بنیاد طی این سال ها حدود ۵/۱ میلیون حامی کارت تولید و در اختیار مددجویان قرارداده است .استقرار سیستم های مالی ، پولی و بانکی در ندامتگاه ها، انتقال دیتا ، حفاری و کشیدن فیبر نوری ، نصب دکل و دستگاه های پوز بانکی در ۱۵۰۰ نقطه از زندان های کشور تماماً در راستای رونق تولید انجام شده است .

۱۰- سرمایه گزاری ، طراحی ، تولید و بهره برداری از پابند الکترونیک :

یکی از اقدامات محوری بنیاد با هدف رونق تولید در سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ ، سرمایه گزاری ، طراحی ، تولید و بهره برداری از پابند الکترونیک بوده است .بنیاد طی سال های یاد شده با هدف کاهش جمعیت زندانیان و حفظ کرامت انسانی مددجویان با تخلفات سطحی و سبک ، نسبت به اجرای این طرح در ۱۰ استان کشور اقدام نموده است .

۱۱- تأسیس شرکت های تخصصی :

بنیاد طی ۷ سال گذشته با هدف رونق تولید نسبت به تاسیس ۱۰ شرکت در حوزه های تولیدات کشاورزی ، دامی ، آبزی پروری ، باغ داری ، محصولات گل خانه ای ، محصولات الکترونیکی ، خدمات بازرگانی ، عمران و ساختمان ، نفت و پالایش ، خدمات منابع انسانی و فروش الکترونیک محصولات تولیدی اقدام نموده است .

۱۲- توسعه اشتغال :

یکی از اقدامات محوری بنیاد در سال های اخیر ، ایجاد اشتغال برای ۱۰۰۰ نفر از جوانان در حوزه های خدمات رفاهی زندانیان ، تولیدات صنعتی ، کشاورزی ، دامپروری ، آبزی پروری و … بوده است .

۱۳- توجه به کرامت انسانی مددجویان :

یکی از اقدامات محوری بنیاد طی سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ توجه به کرامت انسانی مددجویان بوده است .احترام به شخصیت انسانی مددجویان در کارگاه ها ، کارخانجات ، واحدهای تولیدی ، صنعتی ، کشاورزی ، دامپروری ، آبزی پروری و خدماتی ، با نگاه به ایجاد احساس مالکانه در آنان نسبت به محصولات تولیدی با هدف رونق تولید در دستور کار بنیاد قرار داشته است.

۱۴- مدیریت پرداخت ها و تعهدات مالی :

یکی از راه های رونق تولید در کشور مدیریت پرداخت ها و تعهدات مالی به ذینفعان است .اصلی ترین ذینفعان بنیاد ، زندانیان و بنیاد طی سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به زندانیان پرداخت نموده است .طی این دوران ، بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه اشتغال زندانیان سرمایه گزاری شده و بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان به سازمان زندان ها ( ساخت و ساز زندان ها ، خرید تجهیزات فنی و تخصصی ، انجام امور رفاهی زندانیان ) ، کمک مالی شده است .بنیاد طی این دوران ۲۵ میلیارد تومان به انجمن های حمایت از زندانیان کمک مالی داشته و بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان نیز به عنوان مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت نموده است .

۱۵- تولید فیلم ، گزارش و مستند طراحی و سایت های تخصصی :

طی سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ بالغ بر ۱۵۰ فیلم ، گزارش و مستند از فعالیت اشتغال زندانیان تولید و از رسانه ملی و فضای مجازی انتشار یافته است .طراحی پورتال بنیاد تعاون زندانیان ، پورتال گروه کارخانجات حامی ( به دوزبان فارسی و انگلیسی ) ، پورتال حامی بازار و کانال اختصاصی بنیاد در شبکه مجازی آپارات با هدف فروش و رونق تولیدات بنیاد از جمله اقدامات محوری این دوران است .

جمع بندی :

در یک نگاه اعتقاد دارم در سال های اخیر که مقام معظم رهبری ، سیاست های نظام را بر اساس توجه به محور اقتصاد ملی و مقاومتی ، رونق تولید ، مدیریت جهادی ، اشتغال و حمایت از سرمایه و کالای ایرانی ، تدبیر و تنظیم فرموده اند ؛بنیاد با تمرکز بر توسعه اشتغال زندانیان ، اقدامات گسترده ای را با هدف رونق تولید در کشور پایه گزاری کرده است .

طراز بنیاد در سال های ۹۱ لغایت شهریور ۹۸ به نسبت تمامی سال های فعالیت به صورت گسترده ای ارتقا و آثار و برکات این اقدامات در جای جای زندان ها ، پیرامون و بیرون از زندان های کشور آشکار است .

اضافه شود . از خدای متعال برای رسیدن به این موفقیت طلب یاری دارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + بیست =